onsdag 24. desember 2008

Max Manus, Tre nøtter til Askepott og Flåklypa

Igår så jeg da altså Max Manus. Den levde så opp til forventningene. Det er en sånn tankevekkende film. Vi får vite helt på slutten at Max levde hele livet sitt med nerveproblemer og alkoholproblemer. Og det er jo ikke rart til i det hele tatt, fordi han levde store deler av livet sitt med å kjempe i krig. Ikke bare som norsk motstandsmann men også i Finland. Og at han drømte og gjennopplevde krigen i Finland når lukka øynene, og hørte skrikene fra kameratene hans det er jo noe som skjer naturlig for oss, når noe så dramatisk skjer. Og synes det var utrolig bra at det ikke var sånn film som - Ja, det ble fred og vi levde happily ever after - film. Fordi det er jo virkelig ikke sånn. Ja, det ble fred, men han syntes ikke han fortjente å feire det, fordi alle kameratene hans hadde dødd, og han hadde sluppet unna hele tiden. Og tenk deg å se kompisene bli drept rett foran øynene på deg. Synes den var helt utrolig. Også til å være norsk.

Og idag så jeg selvfølgelig Tre nøtter til askepott - eller Tři oříšky pro Popelku, som den egentlig heter. Det er den fineste filmen jeg vet om. Den kan kun sees 1 gang i året, mer spesifisert som kl. 11 på nrk1 julaften. Elsker den filmen!

Pappa og jeg så Flåklypa i dag også, som egentlig også er en tradisjon. Pappa og jeg ser alltid Flåklypa sammen. Alle detaljene og navna er bare helt ufattelig bra, tenk å ha fantasi og tålmodighet nok til å lage en animasjonsfilm. På 1 sekunds film er det ca 24 bilder. Må jo ha tatt en evighet. Elsker den filmen også. Blir ikke helt det samme uten å ha sett den.

4 kommentarer:

Katrine_tm sa...

Digger Flåklypa jeg og. Da jeg var liten tok din pappa meg med på kino for å se den... Det var kjempestas! Such a long time ago. Blir aldri lei den!

Unknown sa...

Nei, ikke jeg heller. Den er så utrolig arti: D

Anonym sa...

ooo, ossen jeg lager headerne mine er en godt bevart hemmelighet..
Men du skal få noen hint, er nemlig i det gavmilde hjørnet, det er jo jul!:D

: Google, Microsoft Office Picture Manager, Paint og fantasi!:D

Unknown sa...

aha, oki. takk søta <3 ;D