søndag 28. august 2011

a house without books is like a room without windows

Vel inne i det russiske miljøet på 1800-tallet, med ball og tjenere, hefige etternavn og store diskusjoner det russiske samfunnet med utdanning, politikk og bønder så merker jeg at jeg kjenner et savn til den engelske bygda. Jeg savner storslåtte herskapshus, fulle av mystikk og hemmeligheter skjult på loft eller i tjenerne der. Jeg savner kjærligheten, kontrastene og de "ville karakterene".
Tro meg, jeg trodde aldri jeg skulle skrive denne setningen, spesielt ikke etter særemne i norsk og engelsklit, men here it comes; jeg savner Brontë - søstrene. Savner Wuthering Heights, Jane Eyre. 




Men, hey! Jeg har lest Lev Tolstoj da! 






what really knocks me out is a book, that ehen you're all done reading it, you wish the author that wrote it, was a terrific friend of yours and you could call him up up one the phone whenever you felt like it.
- it doesnt happen often, though
Holden Caulfield - Catcher in the Rye (J.D Salinger)

Ingen kommentarer: